Volgens de nieuwe regelgeving is er een hertelling van het aantal regelmatige leerlingen in het eerste leerjaar geweest op 1 oktober. Voor zowel de positieve als de negatieve verschillen zijn aanpassingen doorgevoerd in de leraren-uren. Katholiek Onderwijs Vlaanderen is daar niet blij mee.
De onderwijskoepel pleit ervoor om de effecten van een hertelling met een negatief verschil buiten werking te stellen. Als er meer leerlingen zijn dan tevoren, wordt het aantal uren-leraar verhoogd. Als er juist minder leerlingen zijn, wordt het verlaagd.
“Dat veroorzaakt enorme problemen”, zegt Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Verlies aan pedagogisch comfort voor de leerlingen, verlies aan tewerkstelling voor een aantal leraren en financieel verlies voor de schoolbesturen. Zij moeten immers zelf instaan voor de bezoldiging van de arbeidsprestaties die de betrokken leraren vanaf 1 september hebben geleverd, maar die achteraf niet subsidieerbaar blijken. Daarbij komen dan nog de organisatorische problemen voor de scholen: midden in het trimester moeten klassen worden samengezet, opdrachten worden herverdeeld, personeelsleden afgedankt, weekroosters herwerkt, lokalenroosters herzien en nog veel meer.”
De organisatie laat weten er bij de minister op aan te dringen de regelgeving aan te passen, zodat alleen de gevolgen van een positieve hertelling worden meegenomen.