Schrik niet, maar in de kinderopvang en het onderwijs worden facturen gemiddeld pas na respectievelijk 39 en 41 dagen betaald. Dat is gebleken uit de cijfers van kredietmanagementbedrijf Graydon. Wat daar de oorzaken van zijn en hoe je met de debiteurensoftware van Payt voor 30% snellere betalingen kunt zorgen, lees je in dit blog.
De leestijd van dit blog is circa 5 minuten. Wil je direct de oplossingen voor het versnellen van betalingen bekijken? Klik dan op de desbetreffende link:
> Oplossingen voor de kinderopvang
> Oplossingen voor het onderwijs
Herkenbare situaties in de kinderopvang
Eerst de oorzaken. Volgens Sander Kamstra, directeur van Payt – het grootste debiteurenbeheerplatform van Nederland – krijg je als kinderopvangorganisatie te maken met allerlei (herkenbare) situaties. “Denk aan ouders die pas de factuur betalen nadat ze de kinderopvangtoeslag hebben gehad. Of automatische incasso’s die niet kunnen worden geïnd omdat er onvoldoende saldo op de rekening staat”, aldus Kamstra. Met behulp van de debiteurensoftware van Payt kun je het betaalgedrag van debiteuren verbeteren, waardoor facturen tot wel 30% sneller betaald worden.
“En dat is zeker geen loze belofte”, zegt Kamstra. “Zo is uit onze cijfers* gebleken dat de kinderopvangorganisaties die gebruikmaken van Payt gemiddeld genomen in 27 dagen facturen betaald krijgen. Dat is 12 dagen sneller dan de organisaties die onze software niet gebruiken!” Een ander cijfer dat ook de effectiviteit van Payt onderschrijft, is het percentage facturen dat vóór de eerste herinnering wordt betaald. In de kinderopvang is dat – mede dankzij Payt – ruim 70%.
*Deze cijfers zijn afkomstig uit een analyse – uitgevoerd door Payt – van circa 2 miljoen facturen.
“In het onderwijs duurt het gemiddeld meer dan 40 dagen voordat rekeningen betaald worden. Met Payt duurt het een volle week minder.”
‘Op vakantie’ en ‘saldo ontoereikend’
Dan het onderwijs: “Omdat je daar net als in de kinderopvang met ouders te maken hebt als debiteur, zijn de oorzaken van de betalingsproblemen vergelijkbaar”, vertelt Kamstra. “Heel anders gaat het eraan toe in het hoger beroepsonderwijs. Daar heb je te maken met (buitenlandse) studenten en dus ook andere oorzaken. Zo zijn veel studenten zo goed als onbereikbaar tijdens de vakantie, begrijpen ‘anderstalige’ studenten Nederlandstalige facturen niet en heeft het tijdig betalen van facturen zelden meer prioriteit dan andere zaken.” Kortom, in het onderwijs kost het dus heel veel tijd – gemiddeld zo’n 40 dagen – en moeite om facturen betaald te krijgen.
“Maar ook hier is met Payt veel winst te behalen”, vult Kamstra aan. “De onderwijsinstellingen die onze software gebruiken krijgen facturen gemiddeld genomen binnen 33 dagen betaald. Dat is maar liefst een hele week sneller dan de instellingen die het zonder Payt doen. Bovendien werd circa 55% van de facturen – mede dankzij Payt – betaald zonder dat daarvoor een herinnering nodig was. Verder werd bijna 40% alsnog betaald vóór het versturen van de laatste herinnering.” Als deze resultaten je niet nieuwsgierig maken naar de oplossingen van Payt…
Last but not least: de oplossingen
De concrete oplossingen van Payt voor het verbeteren van het betaalgedrag om facturen sneller betaald te krijgen, lopen uiteen van herinneringen versturen via SMS en facturen betalen via iDEAL tot automatische stornotrajecten en gepersonaliseerde betalingstrajecten. Onder meer hiermee kun je er met de software van Payt voor zorgen dat je als onderwijsinstelling of kinderopvangorganisatie facturen veel sneller betaald krijgt. Bovendien kost dat dankzij Payt ook nog eens veel minder tijd én moeite.
Voor het overzicht van alle branchespecifieke oplossingen, ervaringsverhalen van branchegenoten en meer informatie over Payt, verwijzen we je naar de volgende pagina’s:
> Ga naar de branchepagina onderwijs
> Ga naar de branchepagina kinderopvang